خطرها حمل مصالح ساختمانی حمل و نقل درونشهری و برون شهری درکمین شهروندان

وزارت خط مش وشهرسازی تحت عنوان متولی ارزیابی برحمل کالاهای برون شهری و هم دستگاه مدیر شهرداری تحت عنوان مسئول ناظر بر حمل مواد داخل شهری , با غفلت از بنا کردن و بیان آیین نامه مرتبط با حمل مصالح ساختمانی داخل شهری و برون شهری , منجر گردیده اند که خطرها جانی اکثری درکمین شهروندان باشد .

خطرات حمل مصالح ساختمانی

خطرات حمل مواد مصالح ساختمانی داخل شهری و برون شهری ازجمله معضلاتی است که درکنارسایرمشکلات وحوادث مرتبط با ساختمانی خطرآفرین شده و با حادثه ها جانی و مالی همراه بوده است .

دراین باره پزشک محمود صفارزاده – نائب رئیس پژوهش ها و فناوری راس پژوهش ها رویه , تسکین دهنده و شهرسازی خلاء ضابطه و تدوین کردن آیین نامه‌های ذی‌ربط را مهم ترین عامل مشکل ها حمل مواد ساختمانی نظارت می نماید و میگوید : متاسفانه درکشور ما مقررات مشخص و معلوم و مشخصی برای حمل مصالح  ساختمانی نیست و آئین نامه‌ها و شرایطی که در رابطه روش حمل مواد موجود است فقط مواد پرخطر , قابل اشتعال و خطرناک که تنها ترددهای برون شهری را دربرمی‌گیرد مشمول می‌گردد . گزیده ایی از عوامل به‌وجود آمدن نم و رطوبت و مشخصه های وجود نم و رطوبت

او با تاکید بر این فرمان که برای ترددهای داخل شهری حمل مواد ساختمانی یا این که فاقد مقررات وآیین طومار هستیم یا این که این که در بیان آن تعلل انجام شده و در اختیار گرفتن های حتمی برروند حمل مواد ساختمانی نداریم , تاکید مینماید : دین طومار های حمل توشه تنها مرتبط با مواد پرخطراست که در ترددهای میان شهری بوسیله پلیس شیوه مورد در دست گرفتن قرار می‌گرد و در صورتی نیز نظارتی بر فرآیند حمل موادساختمانی صورت می گیرد صرفا برون شهری است درحالی که بالاترین خطرها حمل این مواد مرتبط با ترددهای شهری است .

نائب رئیس پژوهش ها و فناوری راس پژوهش ها خط مش , آرامبخش و شهرسازی درعین اکنون زمان حمل این مصالح که عموما در ساعت‌ها آخری روز صورت و در شب صورت می گیرد را برهان دیگری در ضعف در اختیار گرفتن مصالح ساختمانی بررسی میکند و تاکید دارااست : در طول شب نیروهای پلیس پند رانندگی در قیاس با زمان روز , در دست گرفتن و ارزیابی کمتری صورت می گیرد و همین مسائل در بررسی درست بر فرایند حمل مصالح مشکل ساخت مینماید .

صفارزاده در همین درحال حاضر عدم آموزش‌های ضروری راننده‌ها و اشخاصی که توشه را تحویل میگیرند را هم از سایر عواملی آنالیز مینماید که منجر تولید بهم ریختگی و سر و صدا در مراحل حمل مواد ساختمانی می گردد و خاطرنشان به وجود می آورد : مسوولان و دستگاه های متولی باید برای حمل مصالح ساختمانی آئین طومار های ذی‌ربط را تدوین کردن نمایند و وزارتخانه رویکرد وشهرسازی بایستی مقررات حمل ونقل کالاهای ساختمانی برون شهری و وزارت میهن وشهرداری هم ملزم هستندکه آئین طومار حمل مواد مصالح ساختمانی را تنظیم و بیان نشده است .

نائب رئیس پژوهش ها و فناوری راس پژوهش ها راه و روش , تسکین دهنده و شهرسازی بابیان این که تدوین کردن آئین نامه و اعمال مفاد آن قادر است او‌لین گام برای پیشگیری ازحوادث جانی و مالی ناشی از حمل مواد مصالح ساختمانی تدوین کردن دین طومار است بیان کرد : ولی برای دین طومار های برون شهری به طور موردی موجود هست ولی این‌که چقدر این دین طومار اجرایی می شود و چقدر پلیس دراین قضیه مشقت بار گیری می نماید و چقدر برنحوه همت پلیس دراین قضیه تحلیل می شود , اینها مواقعی است که جای دعوا و بررسی دارااست .

تصادف شدید منجر به واژگونی کامیون حمل نخاله پس از برخورد با دیوار / به همراه تصویر

دو پارامتر اساسی و الزام آور در حمل درست مصالح ساختمانی

همینطور حیدرجهان بخش عضو هیات مدیره اداره نظام مهندسی ساختمان استان تهران در تشریح عارضه ها حمل اشتباه مصالح ساختمانی ابتدا با تقسیم بندی جور و فرآورده مصالح و مواد ساختمانی و تفکیک آنان به سه گونه میگوید : یک قسمت از مصالح ساختمانی که دربرگیرنده موادی نظیرگچ , خاک و . . . است در صورت قرارگرفتن درمعرض باد ویا تغییرات جوی , از حیث ماهوی تغییر و تحول صورت می دهند و مجاورت آنان خیر صرفا سبب از فی مابین رفتن و جراحت کیفی به آن ها میشود بلکه سالم شهروندان را هم با خطرمواجه می نماید .

بخش دوم مصالح ساختمانی

او در رابطه بخش دوم مصالح ساختمانی که بخشی از مصالح طاقت فرسا محسوب می گردند اینگونه می گوید : تیم دیگر از مواد ساختمانی هم موجود هست که اگر چه موقعیت جوی تاثیرچندانی برماهیت آن‌ها ندارد ولی حمل آنان در هرشرایطی با خطرها بالایی همراه است که تیرآهن , فولاد و . . . مشمول این نوع میگردند .

عضو هیات مدیره اداره نظام مهندسی ساختمان استان تهران تفکیک مصالح را به علتی تعبیرمی‌کند‌ که به گفته او دو پارامترمهم و حساس را الزام آورمی‌کند و می گوید : حمل درست مصالح ونیز ممانعت از خسارات جانی به شهروندان دو مولفه مهمی است که در فرِآیند بارگیری , حمل و تخلیه بایستی مدنظرقرارگیرد .

او با ذکرمثالی می گوید : برای مثال حمل اشتباه بلوک های ساختمانی سبب می شود که آن ها در روند سه گانه بارگیری , حمل و تخلیه خرد شوند واگرمجموع زخم های ناشی از حمل اشتباه مصالح را درمقیاس کلان درنظربگیریم میبینیم که‌این فرایند حاوی زیانهای اقتصادی است .

دنیا بخش همینطور با ذکرمثالی در رابطه تبعات جانی ناشی از حمل راه‌های اشتباه مصالح می گوید : مثلا گهگاه حمل خطا آهن آلات و جداشدن آن ها از اتومبیل آلات حمل سبب ساز شده خسارات جانی بخش اعظمی برای شهروندان تعیین شود . حمل نخاله ساختمانی

وی درادامه اظهارت خویش به تجارب کشورهای توسعه یافته برای حل این بحران ادامه می‌دهد : درکشورهای توسعه یافته حمل استاندارد مصالح و فایده گیری از راه‌های امروزی بسته بندی , منفعت گیری از راننده های کارشناس ونیزبکارگیری اتومبیل آلات توسعه یافته و تخصصی , غالب گردیده اند که حمل مصالح ساختمانی را به درمراحلی ایمن به سرنوشت برسانند .

عضو هیات مدیره اداره نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید براینکه درکشورما عکس شیوه فوق حاکم است و هیچ یک از فاکتورهای حمل مصالح ازتخصص لازم برخوردارنیستند اذعان کرد : برای مثال دربحث امکانات وماشین آلات حمل مواد ساختمانی بخش اعظمی وقت ها از اتومبیل آلاتی غیرمرتبط وبا یک سری برابرظرفیت به کار گیری می شود وهمزمان بکارگیری راننده های فاقد علم فنی حمل مواد ساختمانی ونیز عدم بسته بندی درست مواد , سبب ساز می شود که شاهد پیدایش رویدادها جانی اکثری ازاین رهگذرباشیم .

دنیا بخش درتوضیح ضرورت تخصصی بودن راننده های خودرو آلات ونیز بهره گیری ازماشین آلات کارآمد می گوید : برای مثال در‌صورتی‌که درحمل تیرآهن از خودرو آلاتی که دارنده توان مغناطیسی میباشد استفاده شود , راننده حرفه ای میتواند درزمان پیدایش رویدادها ولغزش تیرآهن از خودرو با استفاده ازدکمه های مربوط مانع از سقوط تیرآهن ورهاشدگی آن‌ها در کف خیابان شود .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Author:

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!