بررسی نشان داده است به ازای هر تهرانی ۵ . ۵ کیلوگرم سرانه پسماند ساختمانی وجود دارد

بررسی پروانه‌های ساختمانی صادر شده در تهران بیان‌کننده این نکته است که بیش تر از ۹۹درصد پروانه‌های صادره , به نوسازی اختصاص دارد .

سرانه پسماند ساختمانی

آمار پخش شده از مركز ملي آمار ايران نشان مي‌دهد كه در نيمه نخستین سال ۱۳۹۳پروانه‌هاي ساختماني صادر شده در شهر تهران در مجموع ۵هزار و ۸۶۱ پروانه بوده كه از اين ميزان ۵هزار و ۸۲۶پروانه ( ۹۹ . ۴درصد ) مرتبط با تجديد سازه و فقط ۳۵پروانه ( ۰ . ۶درصد ) مرتبط با افزايش سازه بوده است . بررسی تعداد ماشین کرایه ای حمل نخاله ساختماني در سطوح شهر برای زیبا سازی

بررسي پروانه‌هاي صادره در سال‌هاي مختلف نیز همين نسبت را نشان مي‌دهد . در واقع بيش از ۹۹درصد پروانه‌هاي صادر شده در تهران نشان‌دهنده تخريب بالا در صنعت ساخت‌وساز است و ميزان توليد پسماند ساختماني بسيار زياد است . در واقع شهر تهران به‌دليل بي‌توجهي مالكان به به کارگیری دوباره از مصالح ساختماني هزينه قابل توجهي را به‌عنوان پسماند ساختماني از دست مي‌دهد . مديران شهرداري تهران معتقدند كه ۸۰درصد از پسماند ساختماني توليد‌شده در تهران قابل بازيافت بوده و امكان استفاده از آن موجود است .

حسين جعفري , مديرعامل اداره پسماند شهرداري تهران با اشاره به اينكه حجم زيادي از نخاله‌هاي توليدي پايتخت , گچ و آهك است , افزود : بقيه نخاله‌هاي شهري در قالب بلوك سيماني , مواداوليه صنايع راهسازي و ساختمان‌سازي قابل استعمال بوده و مي‌تواند وارد چرخه صنعت ساختمان شود . براساس تحقيقات صورت‌گرفته در دفتر کار خدمات مهندسي مركز تحقيقات ساختمان و مسكن , در تهران به ازاي تخريب هر يك مترمربع ساختمان , ۱ . ۵تن آوار ساختماني به وجود مي‌آيد .
براساس يافته‌هاي پژوهشي اين دفتر کار , هم‌اكنون سرانه پسماندهاي ساختماني در تهران ۵ . ۵كيلوگرم به ازاي هر تهراني برآورد مي‌شود .

درحالي‌كه اين رقم در آمريكا ۱ . ۲۱كيلوگرم به ازاي هر نفر است . براساس داده ها منتشر‌شده از سوي اين دفتر کار , به‌طور معمول بيش از ۹۰درصد از پروانه‌هاي ساختماني صادر شده در تهران براي تجديد قراراست كه اين بيانگر حجم بالاي تخريب در شهرهاي بزرگ كشور است .

روزي ۵هزار كاميون

روزمره بيش از ۵۰هزار تن نخاله ساختماني در تهران توليد مي‌شود . هر روز ۵هزار كاميون , خاك و نخاله ساختماني را از گوشه و كنار شهر به مراكز دپوي تهران منتقل مي‌كنند . اين ميزان پسماند , ۷برابر پسماند خانگي شهر تهران است . باوجود اينكه كارخانه‌هاي استحصال شن و ماسه از پسماند ساختماني در دست احداث ‌است , ولی با افزايش بهره‌وري كارخانه استحصال پسماند ساختماني عملكرد مديريت شهري در استحصال و بازيابي شن و ماسه طي ۷سال قبل افزايش قابل توجهي داشته است .

در اين بين به گفته حسين جعفري , عمليات ساخت كارخانه بازيافت خاك و نخاله پايتخت با ظرفيت ۳هزار و ۳۰۰تن نخاله ساختماني آغاز شده است و در فاز اولیه كه ۱۲‌ماه ارتفاع خواهد كشيد , ما قدرتمند خواهيم بود هر ساله نزديك به ۶۰۰هزارتن خاك نخاله استحصال كنيم و ۲۰۰هزار تن سيمان سبك نيز به‌دست آوريم كه اين رخداد علاوه بر اينكه هزينه به شهر تحميل نمي‌كند , مي‌تواند درآمدهاي خوبي براي شهر ايجاد كند . حمل نخاله جمع آوری کامیون نخاله ساختمانی در دهلران برای مقابله با بیماری سالک

رویش بازيافت كارخانه آرادكوه

براساس آمار پخش شده از سوي مديريت پسماند و بازيافت مواد شهرداري تهران نيمي از پسماند ساختماني توليدي تهران در سال‌۸۷ به مركز استحصال آراد‌كوه منتقل شده‌است ; يعني رقمي نزدیک به ۲۵هزار تن . كارخانه جانور استحصال و بازيابي شن و ماسه از پسماند ساختماني و عمراني در سال ۸۷ توانست تقريبا ۳هزار و ۵۰۰تن شن و ماسه بازيابي كند ; يعني ۱۳درصد از پسماند ساختماني منتقل شده به آرادكوه بازيابي و استحصال شد .

اين پروسه در سال آن‌گاه با كاهش پسماند ساختماني كاهش كمي داشت و ميزان استحصال از پسماند ساختماني به ۱۲درصد رسيد ; البته با افزايش بهره‌وري در استحصال شن و ماسه از پسماند ساختماني شهر تهران در سال ۸۹ به ۲۱درصد رسيد . شايد نقطه عطف افزايش بهره‌وري در استحصال شن و ماسه از نخاله‌هاي ساختماني در سال‌۹۲ بوده باشد كه ۲۵ . ۵درصد از نخاله‌هاي ساختماني ورودي به كارخانه آرادكوه به شن و ماسه تبديل و منجر افزايش بهره‌وري در كارخانه جانور شد .

ضابطه بر زمين مانده

شوراي شهر تهران در سال‌۸۷ مصوبه‌اي براي ساماندهي پسماند ساختماني به تصويب رساند ولی از آنجا كه اجراي آن نياز به همكاري وزارت خط مش و شهرسازي , اداره نظام مهندسي , پيمانكاران ساختماني و مالكان داشت , به اجرا در نيامد . البته جعفري اعلام کرد : شوراي شهر تهران همكاري‌ بسيار خوبي براي تصويب لايحه بهاي پسماند انجام داده كه با بیان آن شاهد رويكرد تازه‌اي در قانونمندي براي حمل نخاله‌هاي ساختمان خواهيم بود . به گفته وي , سيستم يكپارچه مديريت پسماند در ۱۲۳دفتر سرویس ها الكترونيك شهر تهران عملياتي شده و متقاضيان مي‌توانند براي دریافت خدمات مراجعه كنند . به دست آوردن مجوز حمل پسماند براي درج در زونكن كارگاهي عمليات ساختماني پلاك ثبتي نيز الزامي شده‌است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

Author:

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!